Cieniowanie grafiki jest jednym z najważniejszych etapów jej powstawania. Większość spriterów preferuje "własny styl", jednakże warto zaznaczyć, że większość wywodzi się najprawdopodobniej od jednego z poniższych, bądź zwyczajnie nim jest. Ci, którzy dopiero zaczynają przygodę z pikselami, bardzo często używają ich, nie mając zielonego pojęcia o istnieniu różnych rodzajów cieniowania.

  • Pillow Shading polega na rozkładaniu cienia w taki sposób, by imitował on padanie światła pod danym kątem na rysowany obiekt.

  • Pillowing polega na rozkładaniu cieni od konturu grafiki do jej środka - zwykle od najciemniejszego do najjaśniejszego odcienia, lecz nie jest to regułą.

  • Complex AA polega na rozmieszczeniu ciemnego odcienia wzdłuż konturu grafiki, a następnie dodaniu koloru o średnim stopniu nasycenia, który wygładzi przejście pomiędzy dwoma kolorami.

  • Simple AA nie różni się praktycznie niczym od Complex AA - polega jedynie na ominięciu zastosowania średniego odcienia i rozmieszczeniu wzdłuż konturu jedynie koloru o ciemnym stopniu nasycenia.


Oczywiście, powyżej przedstawione rodzaje cieniowania można ze sobą łączyć, co przy wysokich umiejętnościach spritera może dać naprawdę ciekawe efekty. Znajomość teorii nie powinna nikogo powstrzymywać przed próbami samodzielnego rozmieszczania cieni i eksperymentowania na swoich grafikach. Jeden rodzaj cieniowania lepiej będzie prezentował się przy postaciach lub przedmiotach w małym rozmiarze, inny przy większych pixel-artach - wszystko w rzeczywistości zależy od umiejętności twórcy.


By Yoh.
Copyright© ARS. Kopiowanie bez zgody autorów zabronione.