Cieniowanie grafiki jest jednym z najważniejszych etapów jej powstawania. Istnieje wiele sposobów rozmieszczania cieni na swoich pracach. Każda prezentuje się lepiej lub gorzej w zależności od umiejętności spritera, a także rodzaju rysowanej grafiki.

  • Brak cieniowania to teoretycznie najprostszy sposób rozkładania cieni. Zapewne każdy zgodzi się z tym, że efekt po wypełnieniu grafiki podstawowym kolorem nie będzie zbyt imponujący. Owy sposób sprawdza się jednak idealnie w grafikach rysowanych starym stylem, gdzie paleta kolorów złożona była z maksymalnie czterech barw lub sprity nie były cieniowane w ogóle.

  • Cieniowanie dwutonowe polega na zastosowaniu trochę ciemniejszego koloru niż podstawowy i umieszczeniu go w miejscach, gdzie planujemy umieścić cień.

  • Cieniowanie dwutonowe z ditheringiem to prosta "sztuczka", która sprawia, że granice kolorów stają się słabiej widoczne. Dzięki temu efekt wydaje się znacznie ciekawszy. Pomiędzy dwoma odcieniami należy utworzyć "szachownicę" - ludzkie oko zinterpretuje ją jako kolor pośredni.

  • Cieniowanie trzytonowe jest prawdopodobnie najpopularniejszym sposobem rozkładania cieni na grafice, który polega na zastosowaniu trzech kolorów - podstawowego, pośredniego oraz ciemnego.

  • Cieniowanie trzytonowe z ditheringiem nie różni się teoretycznie niczym od "ditheringu" dwutonowego. W tym przypadku wykorzystujemy jednak trzy kolory, co jest jedynie bardziej czasochłonne.

  • Cieniowanie wielotonowe jest najbardziej złożonym sposobem cieniowania. Można wykorzystać tak naprawdę dowolną ilość odcieni. W zależności od rodzaju rysowanej grafiki oraz umiejętności spritera, ostateczny efekt może być lepszy, bądź gorszy. Nie polecam tego sposobu rozkładania cieni osobom, które dopiero zaczynają swoją przygodę z pikselami.

  • Cieniowanie wielotonowe z ditheringiem jest wykorzystywane głównie przy pracach na "większą skalę", gdyż nie sprawdza się zbyt dobrze przy grafikach o niewielkich rozmiarach.

By Yoh.
Copyright© ARS. Kopiowanie bez zgody autorów zabronione.